CLAUT: sneller innoveren door ketensamenwerking

By 19 april 2018 Nieuws

“De automobielindustrie gaat veranderen. We gaan naar een economie toe waarin we geen auto’s meer kopen, maar kilometers afnemen. Dat vraagt om andere business-modellen.” Dat voorspelt Jan-Paul Kimmel, expert op het gebied van circulaire economie en samen met Jaap Heukelom en Patrick Muezers (Polycope) initiatiefnemer van het CLAUT-platform. CLAUT staat voor  Circulair Automotive en is 2,5 jaar geleden in Zuid-Limburg opgericht. Steeds meer bedrijven sluiten zich erbij aan. De eerste resultaten zijn al geboekt en een nieuw succes lijkt in de maak.

“De manier waarop CLAUT te werk gaat is in de autobranche uniek,” zegt Jaap Heukelom. “Wij denken niet traditioneel vanuit het automerk, maar vanuit de keten. Onafhankelijk van het merk komt samenwerking vanuit de toeleveranciers en dus van onderop tot stand. Dat geeft een andere dynamiek en de mogelijkheid om het echt anders te doen. In het ontwerp van een product kun je al anticiperen over demontage en hergebruik ervan. Dat is veel efficiënter (en milieuvriendelijker) dan dat pas achteraf te doen. Door het heft in eigen handen te nemen en samen te werken, met CLAUT als regisseur, kunnen toeleveranciers bovendien sneller innoveren en sneller producten naar de markt brengen. Zo kunnen we langzaam maar zeker veranderen van een omzet-gedreven naar een waarde-gedreven sector.”

Twee successen

CLAUT heeft inmiddels twee succesvolle projecten op zijn naam staan. “Samen met regionale bedrijven hebben we IAC in Born geholpen bij het hergebruik van een bepaalde afvalstroom door samen met andere bedrijven op een andere manier naar het proces en materiaal te kijken. We hebben een partner gevonden die het materiaal kon scheiden en weer terugzetten in het productieproces. Met producteigenschappen die zelfs gunstiger waren dan voorheen. Een tweede succes is de inzet van deelauto’s, gekoppeld aan lokale energie-opwekking, op bedrijventerrein Holtum-Noord. “We zijn gestart met twee auto’s en dat loopt zo goed dat de derde al besteld is. Ook andere partijen hebben al belangstelling getoond voor deelauto-projecten.”

Circulair zonnedakframe

Een derde project is onlangs gestart. Jaap Heukelom: “Momenteel werken we – met subsidie van OPZuid – met zo’n 10 bedrijven aan de ontwikkeling van een zonnedakframe. Onlangs waren we met z’n allen bij een grote Duitse zonnedakbouwer, een van de drie grootste ter wereld. We hebben de ruimte gekregen om het ontwerp van een zonnedaksysteem te optimaliseren. Daarbij kijken we naar het totale frame; besturing, materialen, bevestiging, elektromotoren. Eigenlijk alles behalve het glas. We kijken eerst welke kennis en kunde in de regio voorhanden is; denk aan Polyscope, Eurocarbon, Kupron, Code PS en CHILL. Wat er niet is, halen we elders. Zo zijn inmiddels ook bedrijven uit München en Antwerpen aangesloten. Uniek is dat de hele keten – van grondstofleverancier tot eindproducent – aan tafel zit. Door samen te werken, bundelen we krachten en kennis in de hele keten. Door die krachtenbundeling kunnen we sneller innoveren. Ik ben ervan overtuigd dat dit unieke kansen biedt, zeker voor Zuid-Limburg waar veel kennis is op het gebied van automotive.”

 CLAUT als ketenregisseur

De rol van CLAUT is die van ketenregisseur. “We brengen partijen bij elkaar,” aldus Jan-Paul Kimmel. “Het is echt nog een beetje pionieren voor alle betrokkenen. We investeren mankracht en kennis en hebben vooralsnog voor een vrij pragmatische benadering gekozen. Alles dichttimmeren heeft geen zin, het moet wel werkbaar blijven. Dat is het moeilijkste van de circulaire economie, dat we over de keten samenwerken. Dat vraagt om vertrouwen en respect om elkaars kennis en inbrengen. Dat moeten we nog een beetje opnieuw leren.”

De ambities van CLAUT reiken verder dan Zuid-Limburg. “We zijn hier gestart vanwege de aanwezigheid van relevante sectoren zoals chemie, kennisinstellingen en de vele toeleveranciers voor de auto-industrie. Dat maakt Zuid-Limburg tot een ideale proeftuin. Maar de automotive is een internationale sector, dus ook wij willen de grens over. Daarnaast werken we breder dan de automotive, bijvoorbeeld ook naar aanverwante sectoren zoals e-mobility en (opslag van) energie.”