Het Kickstartfonds van ESZL draagt bij aan initiatieven van samenwerkende bedrijven, die de kansen benutten die de veranderingen door corona met zich meebrengen. Vanaf deze plek delen we de verhalen van initiatieven die al een bijdrage hebben gekregen. Deze week: De Veldkas.

Wie langs het Savelsbos rijdt tussen Eijsden en Sint Geertruid, ontwaart op een van de glooiende heuvels plotseling enkele glazen kassen. En als je wat later op de avond voorbij komt, dan bruist het daar bovenop die helling. Onlangs ging namelijk de Veldkas open; een pop-up-restaurant van samenwerkende ondernemers uit de gemeente Eijsden-Margraten. Een unieke, gastronomische beleving, middenin de weilanden van de Mescherhei. Veilig, gezellig en smaakvol. “De natuur doet de rest”, aldus de initiatiefnemers.

De Veldkas is een idee van Erik Stevens (Erik Stevens Catering), Stefan Lemlijn (Hei15) en Marc van Hees (Tenmar Tent & Event). Middenin de coronacrisis kwamen zij samen tot de conclusie dat er iets moest gebeuren om een nieuwe impuls te geven aan hun businesses, als gevolg van de uitbraak van het virus. “Wij zijn hard getroffen door de crisis”, zegt Stevens. “Wij verzorgen normaliter de catering voor vele evenementen. Die gingen plotseling vanwege corona allemaal niet door. Dan moet je op zoek gaan naar andere mogelijkheden.” De realisatie van De Veldkas werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Kickstartfonds van ESZL en de gemeente Eijsden-Margraten.

Dichterbij huis

Met de Veldkas willen de initiatiefnemers mensen uit Zuid-Limburg, maar ook daarbuiten, opnieuw kennis laten maken met al het moois dat de streek te bieden heeft. Qua natuur en landschap én als het om eten, drinken en gastvrijheid gaat. “Zeker nu mensen niet naar verre landen op vakantie gaan, maar het eerder dichterbij huis zoeken”, stelt Lemlijn. “Wij willen hen een unieke beleving op een unieke plek meegeven. Hen laten zien hoe mooi het is, welke producten hier vandaan komen, welke dieren hier leven.”

Er ontstaan verbindingen

De Veldkas biedt elke avond een viergangendiner met een amuse. Bij iedere gang is het mogelijk om een vlees-, vis- of vegetarisch gerecht te kiezen. De producten zijn overwegend van Limburgse bodem. Stevens, Lemlijn en Van Hees hebben daarom collega-ondernemers actief betrokken bij de Veldkas. Van leveranciers van lekker Zuid-Limburgs vlees tot een bierbrouwer met Heuvellands hop. “Lokale en regionale producenten doen met ons mee. Zo laten we onze gasten extra beleven wat deze regio te bieden heeft. Bovendien is het leuk om samen te werken met andere bedrijven in de omgeving”, vindt Stevens. “Je ziet zelfs verbindingen ontstaan tussen ondernemers die elkaar nog niet zo goed kenden.”

Zo vindt er binnenkort een wijnproeverij plaats bij de Veldkas, georganiseerd door Thiessen Wijnkoopers uit Maastricht. “Zij waren nog op zoek naar lekkere Limburgse wijn. Dus hebben we Thiessen in contact gebracht met een wijnboer in Holset, nabij Vaals. Zo kunnen de deelnemers aan de proeverij straks Limburgse wijn herontdekken”, vertelt Stefan Lemlijn.

Succesvolle start

De Veldkas biedt momenteel plek aan dertig gasten. De komende periode schaalt het pop up-restaurant op naar zestig gasten, mits de coronamaatregelen dit toelaten. De Veldkas is in ieder geval open tot en met augustus. Komt het restaurant ná de coronacrisis nog eens terug? “Daar denken we wel over na. Misschien dat we jaarlijks een vergelijkbaar concept kunnen neerzetten. Maar eerst kijken hoe het nu verder gaat”, zegt Lemlijn. De eerste maand is in ieder geval een groot succes gebleken: er is vrijwel geen plekje meer te krijgen. Ook de reserveringen voor de komende periode lopen storm. Wees er dus snel bij!

Meer informatie vindt u op www.veldkas.nl. Meer weten over het Kickstartfonds? Ga naar www.eszl.nl/kickstartfonds

(Foto: Eighty8things)