Het Kickstartfonds van ESZL draagt bij aan initiatieven van samenwerkende bedrijven, die de kansen benutten die de veranderingen door corona met zich meebrengen. Vanaf deze plek delen we de verhalen van initiatieven die al een bijdrage hebben gekregen. Deze week: FAST Face Protection Shield

Normaliter is FAST Automotive Group een coöperatie van bedrijven die zich bezighoudt met het maken en leveren van producten voor de automobielindustrie. Maar de coronacrisis zette deze groep ondernemers ertoe om hun kennis en kunde in te zetten om andere sectoren te helpen. Samen ontwikkelden ze op non-profitbasis een gelaatsvizier – het Face Protection Shield – dat o.a. zorgmedewerkers en industriepersoneel beschermt. Het Kickstartfonds van ESZL maakte deze ontwikkeling mede mogelijk.

Goede ideeën ontstaan soms zonder dat je er erg in hebt. Zo waren FAST-CEO Luc van Neer en zijn collega’s aan het begin van de coronacrisis aan het vergaderen, toen plotseling de bescherming van personeel ter sprake kwam. “We hadden gehoord over de toenemende vraag naar gezichtsbescherming. We vroegen ons af: ‘kunnen wij iets doen?’”, beschrijft Van Neer het denkproces. “Al heel snel kwamen we tot de conclusie dat we samen aan de slag moesten met het maken van gezichtsmaskers.”

Helpen, niet verdienen

Onderling waren ze er ook al snel over uit dat ze niet wilden verdienen aan deze beschermende maskers. “Wij zijn actief in de automotive sector. Het maken van beschermingsmiddelen is niet onze markt. De piek van de coronacrisis was een heftige tijd, waarin we zagen dat er veel op de zorg en op andere sectoren af kwam. We vonden dat we iets terug moesten doen. Om hen te helpen”, aldus van Neer.

Koninklijk bezoek

Inmiddels heeft FAST de horizon verbreed als het om de productie van de Face Protection Shields gaat. “Eerst was het vooral zorg; later kwam daar ook industrie bij. Zoals o.a. voor bedrijven op de Brightlands Chemelot Campus, voor VDL Nedcar en DAF.” Bij laatstgenoemde fabriek kwam onlangs koning Willem-Alexander op bezoek. Tijdens diens rondgang over de werkvloer droeg hij een gelaatsvizier van FAST.

Sterkere verbindingen

De gezamenlijke ontwikkeling van de Face Protection Shields heeft de samenwerking tussen de in de FAST Automotive Group deelnemende bedrijven alleen maar vergroot, stelt Van Neer. “Normaal zie je dat in crisistijd de blik meer naar binnen gericht wordt. Maar in plaats daarvan hebben de ondernemers juist elkáár meer opgezocht. De onderlinge verbindingen zijn hierdoor nóg sterker geworden.”

Nieuwe partner

Momenteel is FAST actief op zoek naar een nieuwe partner die de productie van de maskers wil overnemen. “Wij gaan ons weer richten op onze core business: de automotive sector”, legt van Neer uit. “Maar we willen wel dat de maskers gemaakt blijven worden. Misschien dat dit niet meer op non-profitbasis kan – zo realistisch moet je zijn – maar we zoeken met nadruk een partner die niet enkel en alleen commercieel denkt. Het gaat erom dat mensen ermee geholpen zijn en dat er zo impact ontstaat. Dat is het belangrijkste.”

Meer informatie vindt u op www.fastautomotivegroup.com/face-shield/. Meer weten over het Kickstartfonds? Ga naar www.eszl.nl/kickstartfonds

(Foto: reclamebureau Magenta)