Skip to main content

Betere online zichtbaarheid van lokale ondernemers, laten zien wat het centrum allemaal te bieden heeft én stimuleren van de inwoners van Geleen om de aankopen in het eigen winkelcentrum te doen. Dat zijn in een notendop de doelstellingen van het Online Warenhuis Geleen, een initiatief van Centrum Management Geleen. Ruim 30 ondernemers sloten zich al aan. Het online warenhuis kon van start mede dankzij een aanjaagsubsidie van het Kickstartfonds van ESZL.

 Davey Nieuwendijk van Centrum Management Geleen: “Met het online warenhuis willen de ondernemers in het centrum van Geleen zich onderscheiden van andere centra en de consument voorzien van extra service en gemak. Een online warenhuis met ondernemers uit één centrum is vrij uniek, zeker voor Limburg.”

Graag Gebracht Geleen

Onder het motto ‘Zoek online, vind lokaal’ presenteren de Geleense retailers hun waren in het online warenhuis. Klanten kunnen hier producten bekijken, reserveren of bestellen en naar keuze zelf in de winkel ophalen of laten bezorgen. Ook kunnen ze een boodschappenlijst aanmaken, zodat de retailer de spullen alvast kan klaarzetten. Nieuwendijk: “De bezorging gebeurt door fietsbezorgdienst Graag Gebracht Geleen. Een bestelling vóór 15.00 uur, wordt dezelfde dag tussen 17.00 en 20.00 uur (in Geleen) bezorgd. De bakfiets is zeer zichtbaar in het straatbeeld en trekt de aandacht. Het is bovendien een duurzame manier van bezorgen. De klant betaalt hiervoor een kleine vergoeding van € 2,50. Diverse winkeliers maken al structureel gebruik van de fietskoerier. We denken er over deze dienstverlening over een tijdje uit te breiden naar de weekmarkt waar veel ouderen komen. Klanten kunnen hun boodschappen dan bijvoorbeeld naar een centraal punt brengen van waaruit de bezorging plaatsvindt. Ze hoeven dan niet meer met zware tassen te sjouwen, waardoor ze mogelijk langer in het centrum blijven. Dat idee is nog in ontwikkeling.”

Handig in coronatijd

Voor de ondernemers in Geleen is het online warenhuis een mooie kans om hun assortiment te presenteren aan een breder publiek. “Niet alle ondernemers hebben zelf een website of –shop. Het online warenhuis is een extra verkoopkanaal, geen overbodige luxe in deze coronatijd”, aldus Nieuwendijk. “Corona heeft de lancering zelfs iets versneld, omdat we de ondernemers meer perspectief wilden bieden. In dat opzicht kwam de bijdrage uit het Kickstartfonds van ESZL als geroepen. De ondernemers bepalen zelf welke producten ze online plaatsen. Op dit moment doen circa 30 ondernemers mee, met diverse andere zijn we nog in gesprek. We streven naar een online warenhuis met 50 ondernemers en een database van zo’n 10.000 unieke producten.” Promotie van het online warenhuis gebeurt onder meer via Facebook en Instagram. Het platform wordt nu al goed bezocht. Het eerste jaar betalen de deelnemende ondernemers geen abonnementskosten. Het online warenhuis is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de Provincie Limburg en de gemeente Sittard-Geleen.