Influencermarketing is een niet meer weg te denken element in de marketingmix. Vooral jongeren laten zich overtuigen door influencers. Ruim 24% geeft aan recent iets gekocht te hebben na een aanbeveling van een influencer. Maar hoe zit dat eigenlijk in Limburg? Hoe kunnen organisaties en merken hun impact via social media en influencermarketing vergroten bij Limburgse jongeren van 15-25 jaar? Dat onderzocht Astrid Schiepers, sr. docent onderzoeker bij Zuyd Hogeschool. Haar bevindingen: Instagram is het meest populaire platform voor merkcommunicatie bij Limburgse jongeren. WhatsApp wordt meerdere malen per dag gebruikt. 28% van de jongeren zit dagelijks op YouTube en 20% minstens één keer per week. De kracht van influencers is volgens de Limburgse jongeren zonder enige twijfel de leuke/originele content die deze influencers produceren. Daarnaast (maar op grote afstand) volgt het argument dat de jongere ‘veel kan leren van de influencer’ en dat de persoon merken gebruikt die de jongeren leuk vinden. Jongeren staan positief tegenover het aspect dat merken en organisaties influencers inzetten voor campagnes of promotie van producten. Ze vinden het wel belangrijk om te weten dat een influencer reclame maakt. Het moet wel geloofwaardig en authentiek zijn. Als influencers producten gebruiken die niet bij hen passen, dan verliezen ze geloofwaardigheid.

Download en lees het volledige rapport hier SMI meetlat over Limburgse jongeren, branding en sociale media 2020

Wil je meer weten of advies? Stuur een e-mail naar astrid.schiepers@zuyd.nl