Solar on Top: Duurzame energievoorziening voor truckers

By 24 mei 2019 Nieuws

In een truckcabine komt steeds meer apparatuur. Die apparatuur moet ergens door worden gevoed. Dat kan met behulp van de diesel waar de truck op rijdt, maar het kan ook anders, bedachten de drie initiatiefnemers van de start-up IM Efficiency. Hoe? Door ‘solar on top’: zonnepanelen op het dak van de trailer, waarvan de gewonnen energie naar de batterij voor stroomvoorziening voor de cabine geleid wordt. Via een subsidie kwam IM Efficiency aan aanvullende financiering. TRIAS ondersteunde dit traject, nadat de start-up gebruikmaakte van het startfeefonds van ESZL.

“We zijn twee jaar met de ontwikkeling van dit project genaamd ‘Green Logistics Unit’ bezig geweest. Eerst door ons zelf gefinancierd”, vertellen Martijn Ildiz en Ruud Derks, twee van de initiatiefnemers. “Toen we echter aan een prototype wilden beginnen, bleek dat er meer geld nodig was.”

Op zoek naar aanvullende financiering kwam het drietal uit bij TRIAS. Tevens werd er een beroep gedaan op de startfondsregeling van ESZL. Hiermee is een deel van de verplichte startfee voor de subsidieaanvraag voorgefinancierd door ESZL. TRIAS legde vervolgens verbinding met LIOF en hun programma LimburgLogistiek. Dit is gericht op het versterken van de Limburgse logistieke sector. Derks: “De logistiek is in onze provincie een belangrijke sector en met dit programma kunnen bedrijven in die branche zich verder ontwikkelen en hun concurrentiepositie verbeteren.”

Momenteel, geeft Derks aan, bevindt het project zich in de testfase. Zo wordt gekeken of alles werkt zoals verwacht en of de opbrengsten overeenkomen met wat vooraf berekend is. De verwachting is dat de Green Logistics Unit aan het eind van het jaar de markt op kan. Dan wordt opnieuw gekeken naar financieringsmogelijkheden. Daarbij kan het bedrijf terugvallen op een geleerde les, glimlacht Derks. “Dat we moeten focussen op wat de uiteindelijke klant, maar zeker ook op wat de geldverstrekker wil. Als bedenker ben je heel erg op het product zelf gericht. Maar een geldverstrekker wil ook andere zaken weten. In ons geval hoeveel het bespaart, hoeveel minder diesel er wordt verbruikt en dus minder CO2 wordt uitgestoten.”


Dit doet ESZL:

De samenwerking tussen TRIAS en ESZL betreft een pilot, die dit jaar wordt voortgezet. De resultaten van de pilot zijn tot dusver indrukwekkend: Met een bijdrage van nog geen 11.000 euro door ESZL, over een periode van twee jaar, hebben Zuid-Limburgse ondernemers maar liefst een totale investering gerealiseerd van meer dan 4 miljoen. Een enorme multiplier, die belangrijk is voor het vergroten van de innovatiekracht van MKB’ers in de regio; één van de speerpunten van ESZL.

Wilt u meer weten over het startfeefonds? Neem dan contact op met Dorothé van den Bosch, programmamanager MKB van ESZL (dorothe.vandenbosch@eszl.nl), om inzicht te krijgen in de subsidiemogelijkheden en de steun vanuit het startfeefonds.