Ondernemers kunnen met een voucher van KOERS deelnemen aan een bewezen effectief adviestraject. Deelnemers kunnen kiezen uit Strategisch Innoveren, Business Roadmaps en Resultaatgericht Ondernemen. Maar wat zijn dit voor trajecten? En wat kan zo’n traject opleveren? We vroegen het aan de oprichters van start-up Activitree, die eerder deelnamen aan Strategisch Innoveren.

Even een reminder: Wat is KOERS ook alweer? KOERS is een voucherregeling van ESZL voor Zuid-Limburgse MKB’ers, gericht op continuïteit, groei en innovatie ná corona. Het doel? Groei realiseren en innovatief blijven. Want naast de noodzaak op korte termijn, daagt de coronacrisis ondernemers immers ook uit om na te denken over de impact op middellange termijn. Via bewezen adviestrajecten kunnen ondernemers hun koers richting de toekomst uitstippelen.

Activitree?

Activitree is, naar eigen zeggen, een ‘non-dating app’ waarmee je op een leuke en laagdrempelige manier mensen ontmoet. Via een app kun je activiteiten voor kleine  groepen plannen, waar anderen zich voor kunnen aanmelden. Zo leren mensen die nieuw zijn in een stad elkaar beter kennen. Vooral handig voor buitenlandse studenten, die – zo blijkt uit onderzoek – zich vaak buitengesloten voelen in een nieuwe omgeving. Activitree beoogt dan ook voor meer binding te zorgen tussen de mensen onderling, met de organisaties en de stad.

Activitree heeft recent deelgenomen aan de pilot van het Strategisch Innoveren-traject, die mede financieel werd ondersteund door de gemeente Maastricht. Het traject wordt uitgevoerd door Raf Sluismans, die het traject heeft ontwikkeld in kader van projecten bij onderzoeksinstituut UNU-MERIT. De deelnemende bedrijven doorlopen vijf stappen in maximaal drie maanden. Na een intake en een scan, wordt er een analyse gemaakt van verbeterpunten. Dat alles leidt tot een actieplan.

Snel stappen zetten

“Voor ons is dit heel waardevol geweest”, vertel mede-oprichter Moshe Sijben. “Vooral toen we toe waren aan de tweede versie van onze app. Door mee te doen aan Strategisch Innoveren kregen we snel goed zicht op wat we moesten verbeteren en waar we in onze ontwikkeling prioriteit aan moesten geven. Zo bleek dat we ons team moesten uitbreiden, omdat we bepaalde competenties en disciplines nog niet in huis hadden. Toen we dat eenmaal gedaan hadden, konden we heel snel stappen zetten.”

Verder brengen

Het aanbrengen van focus was ook een essentieel onderdeel van het innovatietraject, vertelt Sijben: “Voor elke start-up is er, zeker in het begin, enorm veel te doen. Er zijn tal van uitdagingen, mogelijkheden en richtingen waar je iets mee kunt. Mara het is belangrijk om te weten waarmee je moet beginnen en hoe je vervolgens verder bouwt. Dankzij Strategisch Innoveren hebben we die focus weten te vinden en dat heeft Activitree echt verder gebracht.”

Meer weten?

Bent u geïnteresseerd in deelname aan KOERS? Ga dan naar de informatiepagina. Let wel: KOERS is bedoeld voor MKB-bedrijven met 2 tot 250 medewerkers.