Skip to main content

Een schone en veilige winkelomgeving voor de consument is tijdens corona een constante uitdaging voor parfumerieën en drogisterijen. Een parfumerie biedt honderden verschillende parfums aan en klanten zitten frequent met hun handen aan de verschillende flesjes. Admirror en Next Generation Perfumes (NG) hebben hiervoor met steun uit het Kickstartfonds van ESZL een oplossing ontwikkeld: De Touch & Smell-Mirror. “Niet alleen een veilige oplossing, maar ook nog eens een impuls voor de winkelbeleving”, aldus mede-initiatiefnemer Remy Bordewin.

Hoe werkt het? Een klant komt de winkel binnen, ziet een mooi ontworpen zuil staan met deze spiegel erop en kan door op de spiegel te drukken een keuze maken uit verschillende luchtjes. Vervolgens wordt het gewenste geurtje verspreid via een klein gaatje, zodat de klant kan ‘proefruiken’. Onder de spiegel liggen de geurtjes verpakt en al in een schap klaar om gekocht te worden. Kortom, zoals Bordewin het zelf zegt: “Watch, touch, smell and buy!”

Aan de ‘achterkant’ verzamelt de Touch & Smell-mirror data over de keuzes van de klanten. “Welk parfum wordt het meest gekozen? En welk juist niet? En, hoeveel worden ervan verkocht?”, legt de Valkenburgse ondernemer uit. “Zo bied je extra toegevoegde waarde voor de winkelier.”

Blikvanger met beleving

Bovendien is de Touch & Smell-mirror een behoorlijke blikvanger. De spiegel ziet er mooi uit, er kunnen animaties op het scherm draaien en winkels kunnen het ontwerp geheel naar hun smaak laten aanpassen. “Bovendien is het leuk voor de klant om zo nieuwe geurtjes te leren kennen, die ze dan vervolgens kunnen kopen”, stelt Bordewin.

Uit de regio

De slimme spiegel wordt door Bordewin en zijn samenwerkingspartner Dave Roemgens van NG volledig in eigen beheer ontwikkeld en geassembleerd. Toeleveranciers komen overwegend uit Zuid-Limburg. Zo verzorgt Aluned uit Nuth de aluminium spiegelbakken, worden de kleine hardwarecomponenten zoals antennes en kabels geleverd door Allekabels uit Kerkrade en levert Venne Electronics uit Beek de elektronica die nodig is om de spiegel aan te sturen.

Pilot

Inmiddels zijn Bordewin en Roemgens in gesprek met diverse winkelketens, zowel in binnen- en buitenland. Kruidvat is een van de partijen waarmee gesproken wordt. “Uiteindelijk willen we op korte termijn starten met een pilot, waarna we evalueren met de betrokken winkels. Dan willen we de spiegels op grotere schaal lanceren.” 

De coronacrisis heeft grote impact op bedrijven. Ondernemers moeten snel inspelen op de veranderende maatschappij en economie. De in de Economische Samenwerking Zuid-Limburg (ESZL) vertegenwoordigde partijen introduceren daarom het zogenaamde Kickstartfonds: een bijdrage aan initiatieven van samenwerkende bedrijven, die de kansen willen benutten die de veranderingen met zich meebrengen. Meer weten? Ga naar www.eszl.nl/kickstartfonds.