Unipartners: ‘Uitgelezen kans voor elk MKB-bedrijf’

Ondernemen & innoveren

UniPartners is een studentenconsultancybureau; een landelijk concept met een vestiging op alle Nederlandse universiteiten. UniPartners koppelt op basis van concrete opdrachten studenten aan bedrijven. En die zijn te spreken over de diensten van het bureau. “Er is geen enkele reden om níet met UniPartners in zee te gaan”, vindt Marja Ho-dac, directeur van de Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN). “De studenten brengen niet alleen de laatste academische inzichten mee, maar ook veel enthousiasme en energie. Ze zijn leergierig en gretig om hun opdracht goed te doen.”

UniPartners Maastricht wordt gerund door een elk jaar wisselend bestuur van acht studenten, elk met hun eigen managementfunctie. Het bestuur wordt ondersteund door de Raad van Advies, bestaande uit mensen die hun sporen in het bedrijfsleven hebben verdiend. Daarnaast krijgen de bestuursleden training en coaching van o.a. trainingsbureau Kenneth Smit. Raad van Advies-lid Steffen de Lange: “UniPartners biedt MKB-bedrijven en andere organisaties een uitgelezen kans op een gefundeerd advies over een specifiek thema. En bovendien zeer betaalbaar. Bijvangst is dat studenten ontdekken dat het MKB interessant is om later in te gaan werken.”

Beide partijen profiteren

Accountmanager Kylan Scheepstra: “De opdrachten die UniPartners uitvoert zijn zeer divers; markt- en trendanalyses, marktonderzoek, economische spin-off van evenementen, ICT-analyse en advies, (her)inrichting van een systeem of proces en ga zo maar door. Afhankelijk van de aard van de opdracht matcht UniPartners de studenten met de juiste achtergrond aan de juiste opdrachtgever. Studenten zitten tenminste in het derde jaar van hun bachelor of volgen een master. Aan elke opdracht werken normaal gesproken twee studenten, zodat continuïteit is gewaarborgd. Twee projectleiders monitoren de voortgang en sturen bij als dat nodig is.” Het mooie aan UniPartners is dat beide partijen profiteren, vindt Scheepstra. “Studenten kunnen hun theoretische kennis toepassen, doen werkervaring op en verbeteren hun cv. Opdrachtgevers krijgen een gedegen en betaalbaar advies op maat.”

Economische spin-off Pinkpop

Harold Bosch, evenementencoördinator bij de gemeente Landgraaf is dik tevreden over de dienstverlening van UniPartners. “Wij hebben hen gevraagd de economische spin-off van Pinkpop in kaart te brengen. Daarnaast waren we benieuwd naar het effect van Pinkpop op de naamsbekendheid van de gemeente Landgraaf. Na een eerste gesprek waarin wij onze vraag hebben uitgelegd, hebben de twee projectleiders van UniPartners een plan van aanpak op papier gezet. Op basis daarvan zijn de twee studentenconsultants aan de slag gegaan. Ze hebben diverse gesprekken gevoerd met de Pinkpop-organisatie en bedrijven in de regio, hebben vragenlijsten opgesteld en een enquête uitgevoerd. Het eindresultaat was een mooi vormgegeven rapport met heldere cijfers en conclusies.”

UniPartners heeft ons geld opgeleverd

Marja Ho-dac: “UniPartners heeft ons uiteindelijk geld opgeleverd! Als gevolg van diverse problemen met onze ICT-oplossing, waren wij van plan naar een andere leverancier over te stappen. De studentenconsultants hebben de problemen in kaart gebracht, geanalyseerd en verschillende opties naast elkaar gelegd. Conclusie was dat het veel slimmer en goedkoper was om bij de huidige leverancier te blijven, maar wel op basis van betere afspraken. Het mooie vind ik dat ze heel goed naar iedereen hebben geluisterd en de meningen van onze medewerkers hebben meegenomen in het advies. De tweede opdracht betrof de vraag hoe wij onze inkomstenstroom kunnen optimaliseren. De studenten hebben een gedegen onderzoek uitgevoerd, hebben jaarrekeningen van andere patiëntenorganisaties vergeleken, bedrijven opgezocht en subsidiemogelijkheden in kaart gebracht. Dat laatste heeft direct een extra subsidie opgeleverd. Begin volgend jaar start de derde opdracht, die een verdieping van de marktanalyse betreft.” “Het leuke aan werken met jonge mensen is dat ze totaal niet vooringenomen zijn”, vindt Ho-dac. “Ze zijn spontaan, hebben een open mind en brengen ook humor mee. Het ijs was direct gebroken.”

Meer weten over wat UniPartners voor uw bedrijf kan beetekenen? Mail dan naar Kylan.Scheepstra@unipartners.nl of kijk op www.unipartners.nl

Iedere twee weken brengt ESZL een Zuid-Limburgs bedrijf in beeld. Om de diversiteit en het innovatievermogen van het Zuid-Limburgse mkb in de volle breedte te laten zien. Deze bedrijven zijn niet noodzakelijk verbonden aan (een project van) ESZL. 

Gerelateerde artikelen

FAST Shield: Automotive bedrijven helpen andere sectoren

Ondernemen & innoveren

ECCW: ‘Cybercriminelen richten zich niet langer alleen op grote bedrijven’

Ondernemen & innoveren

Ondernemer over adviestraject KOERS: ‘Eigenlijk een no-brainer’

Ondernemen & innoveren
Menu